Haemoglobin Rendah

Assalamualaikum kawan-kawan,,,

^____^

Dua hari lepas, kakak saya masuk wad sebab haemoglobin beliau rendah, 4.4 g/dl je. Sekarang pon still dalam wad. Tolong doakan kakak saya ye ^^



Saya pon selalu ada problem dengan haemoglobin ni, tiap kali nak derma darah, Doktor cakap tak boleh sebab haemoglobin rendah, sila datang lain kali. Setakat ni baru dua kali saya berjaya derma darah. 

Penting okey haemoglobin tu. Kalo tak tak cukup oxygen, selalu rasa nak pitam, muka pucat, lemah dan tak bermaya. Most of the time, cenggitula saya rasa. 

Doktor nasihatkan suruh makan daging banyak-banyak, makan makanan laut, contohnya kerang. The problem is, saya sangat lah tak suka kerang. Tapi saya rasa kakak saya suka je kerang. Jagalah kesihatan, boleh kena ANEMIA tau kalau tak cukup haemoglobin ni. Lepatu macam-macam masalah lagi boleh datang. 

Saya duk cakap ni pon, still struggle untuk maintainkan haemoglobin level. 

Cara-cara nak naikkan haemoglobin;

1. Makan makanan yang kaya dengan zat besi.
2. Makan makanan yang kaya dengan vitamin C. 
3. Ambik makanan yang kaya dengan folic acid, contohnya hati, sayur hijau dan kekacang.
4. Makan epal. 

Cubalah ye. Terutamanya perempuan-perempuan dan wanita-wanita. 
Take care of your health, 1 out of 10 girls out there (including me) is suffered from low level of haemoglobin. 
Serius ni tau. 

Okey, babai...hehe


Comments

QasehnyaRania said…
semoga dipermudahkan hendakNya
betul tu mmg kena jaga
YatieOwner said…
doakan kakak awak sembuh segera awak :)
yayaaa ismail said…
cpt sembuh for yr kakak :)

OKje said…
Rendah sangat tu kalau 4.4.... Betul yg TZ cakap tu ....hb rendah, oksigen kurang. Okje tau pasal ni pun masa mengandung dulu. Masa anak sulung tinggi reading 15 ke gitu, bila tang bongsu 10, 9 gitu. Itu pun not good utk ibu mengandung tau.

Moga kakak TZ okay yer....insyaallah naik nanti tu readingnya
firohar said…
semoga cepat sembuh..macam kes sy dulu tu xlayak nak derma darah, gara2 hemoglobin rendah skit la..skit je..xsmpai paras normal..hihi..pas ni harap hemoglobin sy d paras yg sederhana la..dpt gak derma darah nti.. in shaa Allah
firohar said…
semoga cepat sembuh..macam kes sy dulu tu xlayak nak derma darah, gara2 hemoglobin rendah skit la..skit je..xsmpai paras normal..hihi..pas ni harap hemoglobin sy d paras yg sederhana la..dpt gak derma darah nti.. in shaa Allah
Nurul Shahira said…
Semoga dipermudahkan !
Macam kawan akak, hemoglobin rendah jugak. Tapi dia selalu makan bayam, katanya membantu jugak sikit-sikit.
ANDAIANNYA said…
Semoga kakak awak cepat sembuh...saya pun dulu ada masalah HB y rendah masa mengandung...asyik kena marah dengan doktor je..
suami saya pernah ada sistom2 macam anemia tapi bila pergi check up takde pulak doktor kata anemia. memang nampak macam sakit jugak la keadaan dia. mungkin faktor dia tak makan daging langsung hanya makan ayam jer
Unknown said…
rendah betul tu..
Unknown said…
rendah betul tu..
Nonny said…
rendah sangat sampai 4. azney yg preggy 10.6 pun da kena marah huhuhu