Resepi Ayam Paprik

Assalamualaikum.

Saja nak share resepi, saya budak baru belajar, time belajar kena la mencatat dan menulis.hahaha
So, here's the resipi untuk ayam paprik, specially for anak-anak muda yang baru nak bertatih macam saya, tak tau nak kredit dekat sape, sebab tak tau ssape tuan dia, anyway, kalau akak ada terbaca, thank you,,heheee

Ayam Paprik

Bahan-bahan:

3 4 ketul Ayam (potong kecik2)
4 ulas bawang merah (hiris halus)
4 ulas bawwak putih (hiris halus)
1 batang serai (dititik@ketuk sikit, campak je..haha)
Carrot (ikut suka nk byk mana)
1 senduk cili kering yg dah dikisar dgn bawang
kacang panjang (ikut suka nk byk mana)
tomato (saya letak satu je sbb saya tak suka tomato..haha)
bunga kobis (ikut suka jgk)
Cili padi (ikut suka nk pedas ke tak, 6@7 ok la kot, tak pedas tak plain, kot..haha)
5 helai daun limau purut
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar gula
1 sudu besar garam
1 labu bawang besar (kdg2 saya pakai ssetengah je, jimat sikit utk orang bujang baru keje mcm saya,hahhaa)
1 batang cili besar (potong senget2 atau bulat2)
Air.

Cara masak:

1. Panaskan minyak, masukkan bawang merah, putih and serai.
2. Biar sampai bawang warna kuning-kuning sikit.
3. Masuskkan cili kisar, and cili api, kacau sampai masak.
4. Masukkan ayam, then kacau sampai dia agak masak.
5. Masukkan sos cili, sos tiram, gula and garam. Sesedap rasa, try2 la ye. Letak air ikut suka, depends la nak kuah banyak ke sikit.
6. Masukkan sayur-sayur tu.Carrot, kubis, then kacang panjang. kacang tu masukkan lambat sikit daripada sayur lain pun elok jugak.
7. Kacau sampai masak, kemudian masukkan daun limau, bawang besar and cili besar.
8. Agak-agak dah masak, semua dah okay, tutup api, siap...hahahaa




Salah silap harap maaf, saya kan budak baru belajar, serius...hahaha
^_^

Comments

Unknown said…
yay ayam! favourite. thanks for sharing ;)
Amirah said…
wowww shedapnyeee :D
noor azlan said…
Saya paling suka paprik daging... I love it...
Fairuz Aqilah said…
Senang je rupanya. Thanks for sharing, nanti boleh cuba buat! ☺
OKje said…
Dah pandai masak paprik dah boleh kawen ni nampaknya hihi....
Unknown said…
KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
beri 4 angka [5742] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus .
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu KI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA,,di no (((085-321-606-847)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang NOMOR 750 JUTA , wassalam.
Wak Lat said…
sedapnyerr ayam paprik., hehe2
Shikin Razali said…
Hihi nampak sedap ayam paprik yang awak masak.. =) boleh buat meniaga nie..